7 Nisan 2013 Pazar

Aşk Zamanı / Necib Mahfuz


'Aşk Zamanı' okuduğum ilk Necib Mahfuz kitabı.
Adına baktığınızda klasik bir aşk hikayesi sanabilirsiniz ama durum tam olarak böyle değil.
Kitapta aşk var mı?
Elbette var ama yazarın vermek istediği mesaj tamamen farklı.
Bu mesaj ne derseniz öncelikle kitabın konusundan biraz bahsetmemiz gerekir.

Hikayemiz 1900'lü yılların başında Mısır'da ,Kahire'de geçiyor.
Oldukça varlıklı dul bir kadın olan Ain
cömert,hayırsever,çok sevilen sayılan bir insandır.
Genç yaşta dul kalan Ain'in İzzet adında dik başlı bir oğlu vardır. Ain her ne kadar oğlunu eğitmeye çalışsa da nafiledir.

Her istediğini elde etmeye alışmış, kendini her zaman güçlü gören İzzet en yakın arkadaşına sevdiği kızı kaptırınca, kendisi de sevmediği biriyle zorla evlendirilip erkenden baba olunca güçsüzlüğünden, çaresizliğinden,istemediği bir hayatı zorla yaşamaktan kaçar.

Kitaptan bir alıntıyla İzzet'in duygularını daha yakından inceleyelim:
' Önceleri boşluktan bunalırdı fakat sonra o boşluğu inanmadığı bir işle doldurmuştu.Doldurmamış mıydı? Oysa İzzet ne tiyatro adamıydı ne de gece kulübü ona göreydi."Ömrümde yaptığım işler bir şeylerden,arzuladığım şeylerden ya da intikam duygularından kaçış oldu hep,"diye geçiriyordu zihninden. "Beni yoldan ilk çıkaran annemdi,tamamen iyi niyetle hareket etmişti oysa.Böyle şeyleri anlama ya da sindirme yeteneğinden yoksunum.Tek istediğim biraz huzur.'

Aslında bu kaçış geleneksellikten,eski kafalılıktan modernliğe,özgürlüğe bir kaçış.
Ayrıca kitapta gençlerin gittikçe daha cesur olduğuna, yenilikleri nasıl karşıladıklarına, kadının toplumdaki söz hakkına(ya da böyle bir hakkının olmayışına- ki buna en canlı örnek olarak :Bedriye'yi kocasının Boş ol diyerek söz hakkı vermeden,dinlemeden boşaması ) , kadının toplumdaki konumuna, yine baskı altındaki kadınların tiyatroya cesaretle adım atışına, siyasete, siyasi örgütlere, çeşitli entrikalara şahit oluyoruz.

Sandukam'a bu kitapla beni tanıştırdığı için sevgilerimi iletiyorum.


9 yorum:

  1. Güzel bir kitaba benziyor canım keyifle okumalar sevgiler...

    YanıtlaSil
  2. Necib Mahfuz'un kitaplarını, yazı dilini çok merak ediyorum. İnşallah ona da sıra gelecek:)
    Paylaştığın için teşekkürler canım benim.
    Mutlu pazarlar:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Açıkçası kitaba başlamadan yazı dili sıkar mı diye endişelerim oldu ama hiç de sıkmadı.
      Keyifle okudum.
      Sevgiler..:)

      Sil
  3. Necip Mahfuz'un Sultan Havuzu diye bir başka kitabı var, orda da buna benzer bir tema işliyor yine. İmgeler üzerinden sosyal adaletsizliğe göndermeleri var. Kalemi güçlü bir yazar

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet haklısın.Oldukça iyi yazıyor.Göndermeleri, mesajları güzel bir dille anlatıyor.

      Sil
  4. Yazarı Blog aleminde tanımıştım. Bu kitabı ile başlayacaktım ama nasip olmadı ilk olarak Midak sokağını okudum. Beğenmedim yazara haksızlık olmaması için başka kitabını okayacağım. Galiba o kitap Aşk zamanı olacak.

    oçak ayı yazarı olarak okumuştuk yazarı diğer kitapları hakkında okur yorumları için bakabilirsiniz.

    http://pinucciasbooks.blogspot.com/2012/12/yazar-aylar-ocak-necib-mahfuz.html

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet, Yazar aylarında paylaşım yaptığınızı duymuştum.
      Umarım bu kitabı seversin.
      Sevgiler

      Sil
  5. Necib Mahfuz'un okuduğum tek kitabı bu. Kitabın konusu ve mesajları hoş fakat sanki kitabın sonunda hikaye yarıda kalmış gibi geldi bana. Yani soru işaretleri oluşturuyor. Merak ettiğim şey bu kitabın devamı niteliğinde Necip Mahfuz'un başka bir eseri var mı ? Bu konu hakkında bi bilginiz var mı acaba ?

    YanıtlaSil

Hadi sen de fikrini söyle!