23 Eylül 2012 Pazar

Şeytan Ayrıntıda Gizlidir / Ahmet Ümit


d&r'ye girdiğimde gözüme kestirdiğim bir kitap oldu kendisi.
İyi ki de öyle olmuş.
Bir solukta okudum.


Okuduğum ilk Ahmet Ümit kitabı olan 'Şeytan Ayrıntıda Gizlidir' Kanıt vari 18 adet sürükleyici polisiye öyküden oluşuyor.
Bir Kanıt fanatiği olarak benim ilgimi oldukça çekti.
Hatta okurken neden diziye aktarılmamış ki, öyküler sağlam derken öğrendim ki 2004 yılında zaten 13 bölümlük bir dizi çekilmiş ve baş rollerini Çetin Tekindor ve Nejat İşler paylaşmış.
Bu dizi Nejat İşler'e ödül bile kazandırmış.


Doğan Kitap ne demiş bakalım:



Şeytan Ayrıntıda Gizlidir

Kitap Hakkında:
"Şeytan Ayrıntıda Gizlidir", gündelik hayatın hemen her alanında olup biten, hayatın hızlı temposu içinde baktığımız halde görmediğimiz, yaşanan ve yaşanması muhtemel cinayetleri öyküleştiriyor. Usta edebiyatçı Vedat Günyol’un "Türkçe tutkunu, Türkçe vurgunu" olarak nitelediği Ahmet Ümit’in duru bir dil ve akıcı üslupla kaleme aldığı bu bir solukta okunan öykülerde Başkomiser Nevzat ve yardımcısı Ali, bir yandan görevlerini yerine getirip cinayetleri çözerken diğer yandan da yazarın hınzır emellerine alet oluyor (!).
"Şeytan Ayrıntıda Gizlidir"de, Türkiye’nin en ünlü türkücüsü cinayet suçlamasıyla karşı karşıya kalıyor örneğin. Üstelik bu kez, adamlarından biri üstlenmiyor suçu; türkücü, yakayı ele verdiğinde, göğsünü gere gere itiraf ediyor. 1999 yılında on binlerce kişinin canından olduğu Marmara depremini "orgazmik bir heyecan"la karşılayan ünlü bir deprem profesörü, o dönemde bilimsel kimliğinin kaldırmayacağı kadar alaycı açıklamalarıyla pek çok kişide öfke uyandırmıştı. Ahmet Ümit, sessiz yığınlar adına yazarlığını konuşturup, sözü geçen bilim adamının kendini beğenmiş, elitist tutumundan da intikam alıyor. Kanal kanal gezip "dalgasını geçen" profesör, bir TV programı sırasında "haz"dan ölüyor.
Ahmet Ümit, kendi iktidarını kullanıp herkesle alay edercesine yaşayan, okurun kolayca teşhis edebileceği medyatik tipleri eleştiri süzgecinden geçirirken, bir başka noktada daha cesaret çizgisini aşıyor. Türkiye’nin tabularından biri olduğu için sinema, tiyatro vb. sanat dallarında olumsuz örneğini göremediğimiz meslek dallarından suçlular da öykü kahramanı olarak boy gösteriyor "Şeytan Ayrıntıda Gizlidir"deki öykülerde: uyuşturucu işine bulaşmış bir polis, bir jinekolog, albay eşini aldatan öğretmen, arazi mafyasının orman yakmasına öfke duyan avcılar vb.
Tabu olması bir yana, toplum içinde saygınlığı tartışmasız meslek dallarına mensup suçlu kahramanlarına karşı acımasız davranmıyor Ahmet Ümit. Yazarın romanlarından alışık olduğumuz, suç kadar suçluyu, onu eyleme iten nedenleri anlamaya ve okurla paylaşmaya dönük tutumu, "Şeytan Ayrıntıda Gizlidir"deki öykülerinde de sürüyor. Örneğin, suçlu jinekoloğun işlediği cinayette, işine yabancılaşmanın nasıl bir rol oynayabileceğini bir çırpıda hatırlatıveriyor.
Fethi Naci’nin deyişiyle "Ahmet Ümit’in sürükleyici bir anlatımı var" ve "Şeytan Ayrıntıda Gizlidir"deki kısa öyküler, hiç de bu akıcılığa kurban gitmiyor. Her biri ayrı bir lezzet taşıyan öyküler sona erdiğinde okur yüzünde beliren tebessüm de bunun en güzel kanıtı.

9 yorum:

  1. Bir solukta okudum demişsin ya ne güzel,ben de bu ara kitaplar sallanıyor.Bu diziyi hatırlar gibiyim,polisiye hiç okumadım daha:)

    YanıtlaSil
  2. Benim Bab-ı Esrar'dan sonra okuduğum 2. Ahmet ÜMit kitabıydı bende de aynı etkiyi yaptı,hemencecik bitirdim,çok beğendim.Ben de sıkı bir Kanıt ve Sevil Atasoy hayranıyım,okumadıysam kitaplarını tavsiye ederim, ben de hepsini okumadım ama okuyacağım:) KEyifli okumalar.Ördeğin pek bir şekermiş:D

    YanıtlaSil
  3. Ben de Kanıt'ın daimi izleyicisiyim:) Çok severim. Kitabı merak ettim. ahmet Ümit ben de okumadım biliyor musun? Hemen alıp okuyayım o halde. Bu arada Kanıt'ın senaryosunu da blogger Deniz Saatçioğlu'nun eşi Ahmet bey yazıyor biliyor musun:)

    YanıtlaSil
  4. Ahmet Ümit 2 kitabını okuduğum sonrasında bütün seriyi toplayacağımı düşündüğüm biri, ancak sıra gelmiyor ki:))

    YanıtlaSil
  5. BAK BENDE BUNU ÇOK MERAK ETTİM ŞİMDİ
    HEMEN VİKİTAP DAKİ LİSTEME EKLİYORUM
    ÇOK İLGİNÇ

    YanıtlaSil
  6. Ahmet Ümit'in tüm kitapları sürükleyicidir, istanbul hatırasını okumanı tavsiye ederim..Benim bloguma da beklerim, sevgiler

    YanıtlaSil
  7. tubanne, bebek olunca öyle oluyor.
    Kitap okumaya fırsat kalmıyordur.

    asabi bakire, ne tesadüf ben de Bab-ı Esrar'ı okuyorum şuan:)

    PAPİŞ STYLE, Kanıt gerçekten kaliteli bir yapım. Bir ara rüyamda bile cinayet çözüyordum.Heehee:)
    Deniz Hanımı biliyorum.Çok şeker bir bayan. Eşinin yazdığığını bilmiyordum.
    Bak bunu öğrenmek iyi oldu:)

    YanıtlaSil
  8. Kitap eylemcisi,
    valla beni sardı yazım tarzı.

    Seyyah Gül,
    karşılıklı meraklaşıyoruz seninle:)

    ilknur AKPINAR, seni takipteyim halihazır:)

    YanıtlaSil
  9. Ahmet Ümit'in 5 ya da 6 kitabını okudum, bende bir tek bunu sevmedim. Diğerleri o kadar sürükleyiciydi ki dizi tadındaki bu kitabı sevemedim ne yazık ki :(

    YanıtlaSil

Hadi sen de fikrini söyle!